روش های ساده برای علاقمند کردن فرزندتان به مطالعه

  1. بگذارید فرزندتان ببیند که شما می خوانید:

اگر می خواهید فرزندتان در  مدرسه موفق باشد و اگر می خواهید به مطالعه عشق بورزد.اگر می خواهید فرزندتان را کتاب خوان بار بیاورید.خودتان باید مطالعه کنید.

آنچه فرزندتان نیاز دارد این است که ببیند به طور مرتب برای خواندن کتاب وقت زیادی می گذارید.

  1. اگر اطلاعاتی را که از مطالعه خود به دست می آورید با فرزندانتان در میان بگذارید:

می توانید آنها را برای خواندن به قصد کسب اطلاعات آماده کنید.با این کار به بچه ها می فهمانید ،که به آنچه می خوانید ، علاقه دارید و دوست دارید آنها نیز به آن علاقه مند شوند.وقتی بچه ها می بینند که چگونه از اطلاعاتی که به دست آورده اید استفاده می کنید، دیگر کمتر از خواندن به قصد کسب اطلاعات خواهند رسید.

حتی می توانید فرزندانتان را تشویق کنید اطلاعاتی را که از خواندن به دست می آوردند با شما در میان بگذارند. اگر بپرسید: (در کتاب علوم شما درباره گیاهان چه چیزی نوشته است؟) جالب تر از آن است که بپرسید : ( امروز در مدرسه چه چیزی یاد گرفتی؟)

3-با صدای بلند بخوانید:

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید در طول عمرتان برای بچه ها انجام بدهید این است که با صدای بلند برایشان کتاب بخوانید.این کار را می توانید کمی بعد از تولد آنها شروع کنید و تا پیش دبستانی و سال ها بعد نیز ادامه بدهید. هنگامی که با صدای بلند برای بچه ها کتاب می خوانید فرصت خوبی پیدا می کنید که نوشته ها را با هم تجربه کنید. با این کار فرزندانتان به زبان توجه می کنند و مهارت های ضروری درک مطلب آنها که در مدرسه و در سال های بعد به آن نیاز دارند ، پرورش می یابد.

4-روزنامه را خانوادگی بخوانید:

اگر فرصت کمی دارید که با فرزندانتان و برای آنها بخوانید ، روزنامه می تواند منجی شما باشد. سطح بیشتر روزنامه ها طوری است که بچه های بین کلاس سوم دبستان و اول راهنمایی می توانند آنها را بفهمند وبیشتر روزنامه ها شامل سبک ها و انواع ادبی گوناگونی است. پس هریک از اعضای خانواده می تواند مطلبی را که باب طبع خود باشد در آنها پیدا کنند.

5-تشویق کنید که نسل های مختلف باهم بخوانند(خواندن بین نسلی):

از آنها بخواهید در آیین قصه خوانی شبانه شرکت کنند.اغلب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها دوست دارند که بدین ترتیب مرکز توجه قرار بگیرند.گهگاهی از والدین بخواهید هنگامی که از خانه بیرون می روید از فرزندانتان مراقبت  کنند،مطالب خواندنی نیز در اختیارشان قرار دهید تا با بچه ها بخوانند.

6-با صدای بلند با همدیگر بخوانید:

وقتی با همدیگر با صدای بلند می خوانید به فرزندتان می گویید که خواندن با صدای بلند تنها کار شما نیست ، بلکه کاری است که از آن لذت می برید و فرزندتان نیز می تواند از آن لذت ببرد از محاسن آن این است که:

 

  • همیشه نسبت به توانایی فرزندتان در خواندن ،یعنی میزان روان بودن ، درک مطلب و دایره لغات او آگاهی خواهید یافت.
  • فرزندتان را برای خواندن برای هم نسل های خود آماده می کند (ر.ک مورد 6)
امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top